Het herroepingsrecht als een klant iets koopt in uw webshop

 

Wanneer een klant iets koopt in uw webshop, is dat niet hetzelfde als in een winkel. De ervaring van het vooraf bekijken, voelen en proberen van het product ontbreekt. Daarom is er het herroepingsrecht. Wat houdt dat nu in?

 

Een verplichting.

Het herroepingsrecht, recht op ontbinding of recht op retour is een wettelijke verplichting waar u niet onderuit komt. De klant mag binnen 14 dagen na ontvangst van zijn bestelling de bestelling herroepen. Als de bestelling bestaat uit meerdere delen, dan geldt dit vanaf de laatste deellevering. Dit geldt ook voor diensten die u levert. Als u een abonnement levert, gaat de termijn van 14 dagen in op het moment dat het eerste exemplaar is bezorgd. U mag de klant een langere termijn geven, maar dit hoeft niet. Het mag in ieder geval niet korter.

 

Informatieplicht. U moet de klant vooraf informeren over zijn herroepingsrecht. Dit moet u duidelijk doen via uw website. Tip. Doe dit in de footer onderaan uw website en in uw algemene voorwaarden.

 

Niet vergeten! Als u uw klant niet informeert over zijn herroepingsrecht, dan loopt de termijn door. Als u uw klant alsnog informeert, stopt de termijn 14 dagen nadat u de klant alsnog heeft geïnformeerd. Anders loopt het door tot twaalf maanden na de bezorging. Bovendien riskeert u een boete van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor misleidende informatie.

 

Terugsturen. Als de klant herroept binnen 14 dagen na ontvangst, dan heeft deze vanaf dat moment 14 dagen om het product terug te sturen. Om te herroepen kan de klant u een e-mail sturen of een modelformulier, zoals het model van de ACM, gebruiken. U bent verplicht een modelformulier op uw website te zetten. Het kan ook zijn dat de klant niets meldt vooraf en het product direct naar u terugstuurt. Tip.Bevestig altijd de ontvangst van de melding of het product.

 

Betaling. Bij een retourmelding moet u het volledige aankoopbedrag terugbetalen, inclusief alle administratie- en andere kosten die de klant heeft betaald. Als de klant de gehele bestelling terugstuurt, moet u ook de bezorgkosten terugbetalen. U kunt er in uw retourprocedure voor kiezen dat de klant de verzendkosten van het retour zelf betaalt. Tip.Vermeld dit duidelijk, anders moet u deze kosten betalen.

 

Betaaltermijn. De betaaltermijn is 14 dagen na herroeping. Het kan dus zijn dat u moet terugbetalen zonder dat u de producten al retour heeft ontvangen. Tip. Voorkom dit door in uw retourprocedure op te nemen dat de betaaltermijn gaat lopen op het moment dat u de producten heeft ontvangen.

 

Gebruikte producten retour? Bij het herroepen van de bestelling geldt voor de producten hetzelfde als in de winkel. De klant mag thuis doen wat hij in de winkel ook kan, zoals passen of een apparaat testen, maar hij mag de kleren niet dragen of koffiezetten met het koffiezetapparaat. Wees hier duidelijk over in uw retourprocedure. Let op. Er zijn uitzonderingen waarvoor het herroepingsrecht niet geldt. Denk aan verzegelde producten, maatwerk, tijdschriften of bederfelijke producten, zoals etenswaren.

 

Het is een wettelijk recht van uw klant om uw producten en diensten binnen een termijn van 14 dagen te herroepen. Zorg dat u een heldere retourprocedure en een modelformulier op uw website en in uw algemene voorwaarden heeft staan.

Creatieve

Blog Tips